Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By Blogger Widgets

Friday 21 February 2014

Tips Penting Cara Uruskan Stok Yang anda mungkin ABAIKAN

Tips ini sangat penting untuk ibu-ibu terutamanya yang baru nak mulakan breastfeed ye! Go go bf mom!

Ini ana rasakan maybe perkara yang kita terlupa nak titik beratkan terutam beginner macam ana, jom baca list-list ni. credit to mommy muhammad, ana ubah skit ikut cara penceritaan ana. Tapi time ana baca tips dari mommy ni, ana pk, eh betul jgk ek, mmg tak terpk, pk cara nak simpan, cara nak panas... tp details before we should do all that, kita tak terpk pulak.

Orite. Move on:-

Tips penting cara uruskan stock susu perahan ibu/ EBM:-

1. Simpan di dalam bekas atau plastik yang kecil

Kenapa ye? Kerana bagi mengelakkan pembaziran susu berlaku, as mention in earlier post, ada mention berapa lama susu perahan boleh bertahan di suhu bilik dan susu selepas dinyahbeku. 

2. Catit tarikh dan masa setiap perahan anda (pam)

Sangat penting catitan ini bagi tujuan pengawalan stock susu yang disimpan/bakal disimpan either di freezer atau refri. Juga apabila anda pam di tempat kerja. Sila refer sini, untuk keterangan lanjut, tempoh susu yang boleh dikekalkan bagi bayi anda, dan catitan juga penting sebagai cara anda nak organizekan stok susu ibu dalam peti sejuk tu nanti, bagi tujuan nyahbeku.

Klik link bawah untuk:-

Cara simpan susu dan ketahanan susu 
Cara panaskan dan uruskan stock perahan susu

3. Cairkan susu secara perlahan-lahan

Untuk nyahbeku susu beku, turunkan dahulu ke ruang refrigerator. Jadi, susu akan cair secara perlahan, atau nak cepat just alirkan di bawah air pili. ** sama je macam kita nak sejukbeku kan makanan beku kita tu, gini la caranya kan?

4. Jangan campurkan susu perahan sesuka-hati

Ummm, ada terpikir tak nak wat macam ni? mesti ada punya, ialah let say, pam 1 tu skit, ada ruang lagi nak isi, nak campur ke?? elakkan la, ana rasa ini yang terbaik, dari ibu-ibu dok was-was pk. Asingkan terus susu perahan anda tu yer. If nak campur jgk, make sure susu perahan dalam hari yang sama, then suhu yang sama!

Di harap tips ini membantu ibu-ibu baru diluar sana. he. Share sekiranya apa yang ana share ini dapat membantu ibu-ibu yang nak bf secara ekslusif.

Kindly Share The Love »»

Save on Delicious

No comments:

Post a Comment